Παρασκευή 27 Απριλίου 2007

Η πενθήμερη κραιπάλη

Δεν έχει περάσει καιρός από τη μέρα που χρειάστηκε να χυθεί το αίμα ενός νεαρού οπαδού κατά τη διάρκεια επεισοδίων, για να ασχοληθούμε επιτέλους σοβαρά με το φαινόμενο της βίας στον αθλητισμό. Ένας άλλος θάνατος, αυτή τη φορά ενός δεκαοκτάχρονου μαθητή την πρώτη μέρα της πενθήμερης εκδρομής του σχολείου του, μας υποχρεώνει σήμερα να εξετάσουμε τις συνθήκες υπό τις οποίες διεξάγονται οι κατ’ ευφημισμόν εκπαιδευτικές εκδρομές των σχολείων. Αν μη τι άλλο, δεν μπορούμε να περηφανευόμαστε σ’ αυτόν τον τόπο για τα αντανακλαστικά μας.

Στο πλαίσιο λοιπόν των εκπαιδευτικών τους εκδρομών όλα σχεδόν τα σχολεία της χώρας περνούν τα βράδια τους σε νυκτερινά κέντρα διασκέδασης. Άλλωστε, πρώτη προτεραιότητα της συντριπτικής πλειοψηφίας των συμμετεχόντων μαθητών αποτελεί η διασκέδαση, η οποία βέβαια σταματά κατά την επίσκεψη στα διάφορα αξιοθέατα, δίνοντας τη θέση της στον ύπνο και την ξεκούραση εντός των λεωφορείων. Συχνά πρόκειται για τις μόνες στιγμές ανάπαυσης των παιδιών, καθώς στα δωμάτιά τους, όπως γνωρίζουν οι παροικούντες την Ιερουσαλήμ και ο κ. Τριανταφυλλόπουλος, έχουν πιο ‘ενδιαφέροντα’ πράγματα να κάνουν.

Οι εξαιρέσεις όμως δείχνουν το δρόμο που πρέπει να ακολουθηθεί για την ουσιαστική αναβάθμιση των σχολικών εκδρομών. Συγκεκριμένα, κάποιες από αυτές ακολουθούν ένα πλούσιο, εκπαιδευτικού χαρακτήρα πρόγραμμα και θα μπορούσαν να προσφέρουν ακόμη περισσότερα στους μαθητές, εάν συνδυάζονταν με τη σύνταξη ομαδικών εργασιών για όσα γνώρισαν στη διάρκειά τους. Όσον αφορά στην παραβατική και επικίνδυνη συμπεριφορά ορισμένων, η αύξηση του αριθμού των συνοδών, με τη συμμετοχή μελών του συλλόγου γονέων και κηδεμόνων, και η αποφυγή συγκέντρωσης πλήθους σχολείων στην ίδια περιοχή -δόξα τω Θεώ η χώρα διαθέτει πάμπολλες όμορφες γωνιές- μπορούν να συμβάλουν δραστικά στον περιορισμό της.

7 σχόλια:

Μους είπε...

Ντάξει Κώστα δεν είπες όμως ότι το πρόβλημα έγκειται στην νοοτροπία του μαθητή και την συναφή ψυχολογία του Νεοέλληνα. Ποιες ομαδικές εργασίες και ποια μέτρα, και ένοπλη επιτήρηση να είχαμε, η εκδρομή δεν θα ξέφευγε από το σημερινό(;) πνεύμα της και δεν θα αποκτούσε σοβαρό εκπαιδευτικό χαρακτήρα.

Και επιπλέον η κραιπάλη είναι κύκλωμα... Πάει από τον μαθητή που απλά θέλει να καλοπεράσει και να κάνει τις μαλακίες του στον συνοδό καθηγητή που ξέρει τι παίζει και (εδώ που τα λέμε καλά κάνει και) αφήνει τον μαθητή να χαρεί τα λεφτά του και πάλι πίσω. Όσα μέτρα και να βγάζανε, το κύκλωμα απλά θα προσαρμοζόταν για να ικανοποιήσει τις κραιπαλικές του ανάγκες.

Και επειδή η κραιπάλη είναι πάνω απ'όλα σημείο των καιρών και εξελίσσεται μαζί με την συνολική μας σκέψη (διαιωνίζεται και αναπτύσσεται, γίνεται συνεχώς πιο χοντρή και επικίνδυνη), ήταν επόμενο να γίνουν αυτά τα χοντρά και επικίνδυνα ευαγγελοπουλικά έκτροπα. Και μάλλον θα συνεχίσουν να γίνονται.

Οι εκδρομές μόνο όπως είναι σήμερα μπορούν να είναι. Το ξέρω, απαισιόδοξο πλην όμως αληθές. Ή τις κρατάμε, ή τις κόβουμε.

Σοφία είπε...

Το κείμενό σου μου θύμισε τη δική μου πενταήμερη της Γ' Λυκείου στη Θεσσαλονίκη (μέσω Θερμοπυλών, Λάρισσας, καταρρακτών Έδεσσας και άλλων αξιοθεάτων) προ 15ετίας. Θυμάμαι ότι περάσαμε πάρα πολύ ωραία, με κρεπαλο-ξενύχτια αλλά και επισκέψεις σε μουσεία, εκδρομές, και πολλά ψώνια. Είδαμε πολλά ενδιαφέροντα πράγματα (και δεν εννοώ μόνο τη Λάρισσα ;-) αλλά σίγουρα το κίνητρό μας δεν ήταν να γράψουμε σχολικές εργασίες για τις ομορφιές της Ελλάδας.

Αν ήμουν καθηγητής, δεν ξέρω αν θα δεχόμουν να γίνω συνοδός σε πενταήμερη. Εγώ τότε είχα αρκετούς φίλους στην Θεσσαλονίκη, και συνέχεια ζητούσα άδεια να βγω μαζί τους αντί να ακολουθήσω το πρόγραμμα της εκδρομής. Προς τιμήν τους, οι καθηγητές μου δεν έφεραν αντίρρηση, ακόμα κι όταν προτίμησα να πάω σε μπαράκι με έναν φίλο φοιτητή, αντί να ακολουθήσω τους συμμαθητές μου στα μπουζούκια. Εμένα θα έτρεμε το φιλοκάρδι μου αν μου είχε ζητήσει κάτι τέτοιο μια 17χρονη μαθήτρια, και μάλλον θα έλεγα όχι. Από την άλλη πάλι, όταν είσαι 17-18 χρονών, και 6 (το πολύ) μήνες πριν την είσοδό σου στο κλαμπ των φοιτητών, τι ουσία έχει να σε "φυλάνε" καθηγητές και γονείς-συνοδοί από το κακό; Όταν θα είσαι μόνος σου σε μια ξένη πόλη και δεν θα σε ελέγχει κανένας, πώς θα τα βγάλεις πέρα;

Πρασσάς K. είπε...

@ moustakas

Δε θα διαφωνήσω πως 'η κραιπάλη είναι κύκλωμα'. Από την άλλη υπάρχουν στιγμές που δεν έχουν καμία σχέση με αυτήν και κατορθώνουν να μας μείνουν αξέχαστες. Τέτοιες -μια βραδιά με κιθάρες σ' ένα δασάκι, ένα χάδι, μια εξομολόγηση, ένα συναρπαστικό παιχνίδι, η δημιουργία κάτι αξιόλογου- μπορούμε να αναζητήσουμε και κατά τη διάρκεια των σχολικών εκδρομών.

@ Σοφία

Οι εργασίες όπως τις γνωρίσαμε στο σχολείο είναι αναντίρρητα βαρετές. Εάν όμως οι μαθητές-εκδρομείς καλούνταν να αναλάβουν την κινηματογράφηση μιας ταινίας μικρού μήκους για τη ζωή των κατοίκων της περιοχής, τη δημιουργία ενός φωτογραφικού άλμπουμ με τα αξιοθέατά της, τη διοργάνωση μιας έκθεσης με έργα ζωγραφικής που εμπνεύστηκαν από αυτήν, τη σύνταξη διηγημάτων για τη ζωή ανθρώπων του τόπου και άλλα παρόμοια, πιστεύω ότι και θα απολάμβαναν το εγχείρημα και θα καλλιεργούσαν τις δεξιότητές τους.

Πρασσάς K. είπε...

@ Σοφία

Έχω την εντύπωση πως ένα σοβαρό ποσοστό των φοιτητών δεν κατορθώνει να αξιοποιήσει τις ευκαιρίες που του παρουσιάζονται σ' αυτήν την περίοδο της ζωής του. Δεν είχαν μάθει να αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες, δεν είχαν αναπτύξει τα ενδιαφέροντά τους, δεν είχαν γνωρίσει τον εαυτό τους στα μαθητικά τους χρόνια και μοιραία βρίσκονται σε καταστάσεις και σχέσεις που δεν τους εκφράζουν και δεν τους ικανοποιούν απόλυτα.

Μους είπε...

OK Kwsta egw den eipa oti oi ekdromes den exoun kai omorfes, ousiastikes stigmes. Den vlepo omos giati afto na anairei ta epixeirhmata mou. Omorfes kai ouiastikes stigmes yparxoun pantou, arkei na yparxei to katallhlo plaisio (atoma da8esh ktl) kai na se petyxei h kalh stigmh. Spania omos tis synantas se 8esmopoihmenes ekdhlwseis (apla mia parathrhsh pou exw kanei).

To xanaleo, oi 5hmeres, 7hmeres kai genika x-hmeres apoteloun pleon ekfrash neoellhnismou, apo tis katafanesteres. Gia na allaxoun pros to kalytero (ousiwdws, oxi na vgaloume 1-2 metra kai na xairomaste) 8a prepei na ephreastei kai h synolikh skeptomorfh toy shmerinou mesou ellhna.

Kati pou proypothetei kai mia genikh ana8ewrhsh tou ekpaideytikou systhmatos kai ths morfwshs pou parexei. Wx, sa na ta xoume xanapei afta...

Μους είπε...

5h grammh apo panw h8ela na grapso "dia8esh" oxi "da8esh". Den exei epilogh edit gamoten

Ανώνυμος είπε...

κάπως αργοπορημένα, αλλά έστω...
οι "πενταήμερες" κάθε άλλο παρά εκπαιδευτικές εκδρομές είναι. αυτό από μόνο του δεν είναι κακό. δεν είναι κακό μια εκδρομή να έχει το χαρακτήρα της χαλάρωσης και της οικειότητας. μέχρι το σημείο όμως της κραιπάλης, υπάρχει τεράστια απόσταση... έχουμε άραγε αναρωτηθεί γιατί αυτή η συμπεριφορά, τούτες τισ πέντε ημέρες "ελευθερίας" και καθόλη την περίοδο της "γοιτητικής ζωής"; μήπως τελικά όλα αυτά δεν είναι τίποτε άλλο από την αντανάκλαση μιας νοσηρής κοινωνίας και μιας εξίσου νοσηρής εφηβικής αντίληψης πως για να φανεί κανείς "μάγκας" πρέπει να ξεπερνά τα άκρα;
όταν κάποιοι καθηγητές συντάσσονται στις κραιπαλικές απαιτήσεις των μαθητών, κάποιοι άλλοι πώς μπορούν να χτίσουν κάτι;

μερικές ερωτήσεις αυτοκριτικής για όλους μας...